kaal maken van romp

Stel hier al je vragen over Waarschepen...

Moderator: Niels Illem

steef ton
Senior Waarschipper
Berichten: 327
Lid geworden op: Wo Dec 18, 2002 18:56
Contact:

kaal maken van romp

Berichtdoor steef ton » Wo Dec 18, 2002 18:59

Ik ben sinds kort bezitter van een W900. Nu wil ik van de zomer mijn boot van het complete verfsysteem ontdoen. Heeft iemand een tip?
Daarnaast wil het oude teak-dek verwijderen. Dit is epoxyverlijmd. Tips?

Gebruikersavatar
Peter van der Schaaf
Waarschipper
Berichten: 88
Lid geworden op: Ma Mar 19, 2001 02:01
Locatie: Medemblik

romp kaal

Berichtdoor Peter van der Schaaf » Do Dec 19, 2002 12:23

Beste Steef,

De romp kun je het beste kaalhalen met een scherpe schraper en een goede föhn. Schaf jezelf een stuk of 6 schrapers aan en slijp deze vlijmscherp, je zult merken dat ze vrij snel bot worden bij het schrapen van met name anti-foulings. Als je een reserve exemplaar hebt liggen kun gewoon doorwerken zonder steeds de schraper te hoeven slijpen. Zelf slijp ik de scherpe punten er ook af, want anders loop je de kans dat de punt in het kopse hout van de overnaadse gangen diepe groeven trekt.
Een professionele föhn is onmisbaar. Met een hobbyapparaat gaat het wel maar duurt het allemaal erg lang.
Gebruik een goed ademhalingsmasker (bijv met een koolstoffilter), want de dampen zijn niet erg gezond.
Na het krabben kun je het beste de romp schuren met een excentrische schuurmachine, ook hier geldt weer dat een professionele machine een beter en sneller resultaat oplevert.

Het dek ontdoen van het teakhout kan op diverse manieren.
1. slopen
2. elekrische schaaf
3. frees
4. bandschuurmachine

Voor het grote werk is de schaaf de beste methode; let wel op schroeven, want daar kunnen de beitels slecht tegen. Waarschijnlijk kun je niet overal bij met de schaaf, een scherpe beitel kan dan uitkomst bieden. Hierna kun je dek weer schuren met de excentrische schuurmachine.

Succes met de klus.

Peter van der Schaaf
Waarschip 600 sport WOODY WOODPECKER

Waere Hout
Senior Waarschipper
Berichten: 104
Lid geworden op: Do Mar 22, 2001 02:01
Locatie: Kesteren
Contact:

Berichtdoor Waere Hout » Do Dec 19, 2002 21:35

Beste Steef,
mbt de romp:
Het beste is om de anti-fouling er zonder fohn af te schrapen. De dampen die bij het fohnen van een anti-fouling vrij komen zijn erg schadelijk.
Daarna zijn de opties van Peter de juiste.

Het beste is natuurlijk om in de zomer te varen en niet het schip kaal te halen.

Succes,
Albert de Brouwer
W900 't Waere Hout

steef ton
Senior Waarschipper
Berichten: 327
Lid geworden op: Wo Dec 18, 2002 18:56
Contact:

rompkaal halen

Berichtdoor steef ton » Vr Dec 20, 2002 20:41

Bedankt voor de reacties. Ik zit te denken aan een epoxy onderlaag en dd-lak (dat is toch een 2K polyurtaan?) toplagen. Dat kan het goedkoopste in de zomer.
groetjes

steef

famklaes
Junior Waarschipper
Berichten: 20
Lid geworden op: Do Nov 29, 2001 02:01
Locatie: belgium

Berichtdoor famklaes » Za Dec 21, 2002 19:30

Beste forum,

Even eeen randvraag, weet er iemand wat de invloed van temperatuur op de lijmverbindingen is.

Groeten, Kris

Geert
Junior Waarschipper
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo Mar 06, 2002 02:01
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor Geert » Zo Dec 22, 2002 23:52

Je kunt in de winter/vroege voorjaar het meeste werk doen,zodat je in de zomer kunt varen.
Sommige Epoxy coatings harden ook bij behoorlijk lage temp. nog uit (minus 5)
(jammer genoeg niet de epoxy plamuur.) De poly-urethaan grondlak van DE IJSSEL droogt ook bij lagere temp. Dan kun je in het voorjaar wanneer het plus 12 graden is je romp aflakken met bijv. de DDlak van DE IJSSEL.

Geert.
jachtverf.nl

harris visser
Junior Waarschipper
Berichten: 11
Lid geworden op: Wo Apr 25, 2001 01:01
Locatie: Giesbeek

Kaal maken onder water schip / Steef Ton

Berichtdoor harris visser » Wo Jan 01, 2003 14:54

Ik sluit me helemaal aan bij de tips van Peter van der Schaaf. Zelf heb ik met een eenvoudige verfbrander gewerkt ipv met een fohn. Dat ging razendsnel. natuurlijk moet je wel een beetje oppassen dat je het hout niet heter maakt dan strikt nodig. Nadeel is dat er vocht van een gasvlam af komt, maar je maakt het toch niet dezelfde dag af, dus dat speelt eigenlijk nauwelijks een rol.
Kleine stukjes en branden naar de verf toe en niet richting wat je al kaal hebt. Met een scherpe krabber krijg je het hout vrijwel geheel schoon. Een exentrische schuurmachine ( van een degelijk merk) is werkelijk goud waard. Dat gaat zo veel sneller dan een goede vlakschuur dat helpen door een 2 de man met vlakschuur machine geen eens zin heeft. De punt van de krabber zo slijpen dat je mooi haaks de randjes van de gangen ook mee kan pakken.
Ik heb geen speciaal epoxi onderwater systeem gebruikt, maar gewoon eerst dunne en daarna 2 lagen dikkere epoxi (injecteer en inpregneer van de Ijssel). Dat was veel goedkoper en even goed volgens mij.

Harris visser

Herman
Junior Waarschipper
Berichten: 5
Lid geworden op: Do Apr 19, 2001 01:01
Locatie: Gouda
Contact:

Berichtdoor Herman » Wo Feb 19, 2003 20:12

Nog wat optionele tips:

Afbijt kan op sommige lakken (op terpentinebasis) goed werken, op andere kan het soms nauwelijks werken. Wel is het een redelijk aggressief spul.

Als het dek geschroefd is met koperen schroeven, kan je deze meeschaven, zijn het stalen schroeven, dan deze allemaal opzoeken en eruit draaien, scheelt veel beitels.

DD lak is een PU lak. Mijn ervaringen met de DD lak van de IJssel zijn wat betreft het verwerken goed. Bij 17 graden laat het zich goed verwerken zonder verdunning (bij kouder weer wellicht verdunning gebruiken), met een schuimroller. (8 cm brede, aan beide zijden afgeronde extra fijne schuimroller van de Gamma.) Met een roller kan je 1 kg verf verwerken. (goed voor 8-10 m2). Gooi daarna de roller weg, deze is inmiddels 1,5 keer zo dik geworden, en zal spoedig uitelkaar vallen. Zet de lak in 1 keer er netjes op, daarna afblijven. Niet meer narollen.

Wat mij erg opvalt aan de lak, is dat deze toch relatief zacht blijft, tov andere lakken. Als je de gelegenheid hebt de lak te spuiten, blijkt hij veel harder (krasvaster) te worden. En als je het dan echt goed wilt doen, dan spuit je hem daarna nogeens in de blanke "Autocryl" van Sikkens. Niet naar de verkoper luisteren die je gaat vertellen dat je het niet op boten mag smeren, gewoon doen. (je gebruikt het toch niet onder water, en een auto wordt ook nat.)

Overigens behoudt DD lak van de IJssel samen met Awlgrip het langste zijn glans, zeker als je de boot na een jaar of 3 een goede poetsbeurt geeft. (poetsen is lol, nieuwe lakbeurt voor de arbeid van een poetsbeurt)

Een basis van epoxy is OK, welke epoxy er gebruikt wordt, maakt niet zo heel veel uit. De epoxy mag echter niet te dik zijn, wat nog wel eens voorkomt als er in echt koude ruimtes gewerkt wordt. Eventuele aminecarbonaat vorming kan je met een mengsel van 1 deel ammonia en 10 delen water met een scotch-brite sponje zo weg halen. Is sowieso aan te raden als je gaat schuren.

Een oude, maar betrouwbare laagopbouw:
1x in epoxy
schuren
1x in epoxy, aan laten stijven
1x in epoxy, zonder schuren (je moet deze laag dan wel binnen 24 uur erop smeren)
schuren
1x epoxy
schuren
DD-lak.

Epoxy kan je eventueel inkleuren met pigment om vlekken weg te werken. Gebruik onder een laag gele lak een lichtgrijze pigment, dan zie je geen vlekken. Overigens heb ik het nooit aangedurfd gele lak te rollen, enkel te spuiten, dit ook weer ivm vlekken. (gele verf dekt voor geen meter).

Succes met opknappen.

hscharft
Waarschipper
Berichten: 79
Lid geworden op: Di Mar 25, 2003 10:50
Locatie: delfzijl
Contact:

Berichtdoor hscharft » Di Mar 25, 2003 15:57

hey geert

lig jij toevallig ook bij neptunus in delfzijl??
:D:D:D:D:D:D
groeten Harm Scharft
Schipper Zeebries :D:D

http://www.zeebries.tk

Geert
Junior Waarschipper
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo Mar 06, 2002 02:01
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor Geert » Do Mar 27, 2003 22:43

De genoemde amines verwijder je met een zuur sopje
bijv. schoonmaakazijn met water daarna even schuren.
(ammonia sopje is alkalisch en werkt minder goed)

Er zijn epoxy verven die na enkele dagen nog zonder schuren kunnen worden overgeschilderd.
Nat op nat is niet nodig, tenzij de fabrikant anders aangeeft.

Ik lig niet bij NEPTUNUS maar wel in Delfzijl
Wij liggen in 't Dok (groene Koopmans)
Ik lever de verf aan WAARSCHIP in 't Waar en schilder daar ook wel eens.

Had vrouger een Waarschip kwarttonner
jachtverf.nl

hscharft
Waarschipper
Berichten: 79
Lid geworden op: Di Mar 25, 2003 10:50
Locatie: delfzijl
Contact:

Berichtdoor hscharft » Ma Apr 14, 2003 11:57

Hoe lang was dat terug dan dat je een kwart tonner had??
misschien in dezelfde tijd als mijn pa en ger de voogd??
groeten Harm Scharft
Schipper Zeebries :D:D

http://www.zeebries.tk


Terug naar “Waarschepen Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten